Hoțul vine prin SMS! Tu știi să te ferești de escroci?

 

 

Vishing- ul (apeluri telefonice tip phishing) se referă la situaţiile în care autorii contactează victima telefonic şi, invocând diferite pretexte, o conving să le divulge date personale şi/sau financiare ori să le transfere bani. Vă puteţi feri de fraudele prin această metodă ţinând cont de următoarele recomandări:

-         fiţi prudenţi cu privire la apelurile telefonice primite de la necunoscuţi;

-         cereţi numărul apelantului şi spuneţi-i că veţi reveni dumneavoastră cu un apel;

-         pentru a verifica identitatea apelantului, sunaţi la firma/compania în numele căreia spune că sună;

-       autorii pot obţine din mediul online (în special de pe reţelele sociale) sau din alte surse informaţii despre victime. Nu daţi crezare oricărui apelant, doar pentru că ştie câte ceva despre dumneavoastră;

-         nu transmiteţi prin telefon codul PIN al cardului sau parola de la contul de Internet Banking. Banca nu vă va cere niciodată astfel de date;

-         nu transferaţi bani către necunoscuţi care vă cer acest lucru;

-         dacă aveţi bănuieli, contactaţi banca!

 

Smishing- ul (phishing-ul prin SMS) se referă la încercarea de inducere în eroare prin mesaje text, pe care escrocii o folosesc pentru obţinerea de date personale, bancare ori de securitate. Prin mesajul text (SMS), autorii solicită apelarea unui număr de telefon sau accesarea unui link pentru a verifica, actualiza sau reactiva un cont. În realitate, prin accesarea link-ului, persoana apelată este direcţionată către un site fals sau către un operator-complice, pretins reprezentant al băncii. Scopul urmărit de escroci este acela de a obţine orice informaţie care i-ar putea ajuta să obţină bani.

Ce puteţi face pentru a nu ajunge victimă a fraudelor prin această metodă:

-nu accesaţi link-uri, ataşamente sau imagini pe care le-aţi primit printr-un SMS, de la persoane necunoscute; verificaţi mai întâi expeditorul, căutând numărul pe internet (dacă este vorba de o fraudă, s-ar putea să mai fi fost şi alte victime);

-nu acţionaţi în grabă; înainte de a trimite un răspuns, verificaţi cu atenţie toate informaţiile;

- nu răspundeţi niciodată unui mesaj text prin care vi se solicită codul PIN al cardului,  parola de la contul de Internet Banking sau alte date de autentificare;

- dacă aţi răspuns la un astfel de mesaj şi aţi furnizat detalii despre conturile bancare, anunţaţi de urgenţă banca!