
Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a făcut un pas decisiv în realizarea Drumului Expres Focșani–Brăila, desemnând câștigătorul licitației pentru proiectarea și execuția lucrării.
Asocierea SA&PE Construct, Spedition UMB, Tehnostrade și Arcada Company va realiza investiția, cu o ofertă în valoare de 4,29 miliarde lei, fără TVA.
Acest proiect reprezintă o piatră de hotar pentru infrastructura rutieră din România, deoarece tronsonul de 73,5 km este cel mai lung segment de drum de mare viteză contractat dintr-o singură bucată.
Detalii esențiale ale proiectului
Durata totală a contractului este de 42 de luni, împărțită astfel: 6 luni pentru etapa de proiectare, 36 de luni pentru execuția lucrărilor.
Pe parcursul celor 73,5 km, vor fi construite următoarele elemente de infrastructură:
- 57 de poduri și viaducte.
- 6 noduri rutiere, care vor include conexiuni vitale cu Autostrada Moldovei (A7) și cu Podul suspendat peste Dunăre (Brăila–Tulcea).
- 2 parcări de scurtă durată.
- Un spațiu de servicii complet, prevăzut cu benzinărie și zonă de alimentație publică.
Președintele Consiliului Județean Brăila, Iulian Chiriac, a subliniat importanța strategică a drumului expres: ”Drumul expres va conecta Brăila cu A7, cu Drumul Expres Brăila–Galați și mai departe cu Tulcea și Constanța. Finanțarea vine din Programul Transport 2021–2027 și Bugetul de Stat. Este o investiție majoră care aduce dezvoltare și conectivitate pentru Brăila și întreaga regiune.”
Conectivitatea regională
Drumul Expres Focșani–Brăila face parte din inițiativa strategică națională de a dezvolta Coridorul de Mare Viteză Focșani–Brăila–Galați, având un rol crucial în regiunea de Est a țării.
Legătura cu rețeaua națională și europeană
- Conexiunea cu A7 (Autostrada Moldovei): La capătul de nord, lângă Focșani, DEx6 se va racorda la Autostrada A7 (Ploiești–Pașcani), asigurând astfel o conexiune rapidă a Brăilei și Galațiului cu rețeaua europeană de autostrăzi și cu zonele economice din centrul și vestul țării.
2. Traseul DEx6 (Focșani–Brăila–Galați): Proiectul face parte din acest coridor mai larg.
- Tronsonul Focșani-Brăila (73,5 km) este cel recent contractat.
- Drumul Expres Brăila-Galați (DEx6), cu o lungime de aproximativ 11-12 km, este un proiect complementar și se află deja în stadiu avansat de execuție, fiind de asemenea realizat de asocierea condusă de UMB.
3. Poarta către Sud-Est: Nodul de la Brăila va integra DEx6 cu Podul peste Dunăre, cunoscut și ca Podul de la Brăila (deschis în iulie 2023). Acest pod este vital, fiind cea mai scurtă legătură rutieră între zona Moldovei și Sud-Est (Tulcea și Constanța), eliminând necesitatea traversării cu bacul. Prin urmare, DEx6 completează o rută rapidă care leagă practic Moldova de Litoralul Mării Negre.
Finanțare
Proiectul este finanțat prin Programul Transport 2021–2027 (PT), beneficiind de fonduri europene nerambursabile, alături de contribuția de la Bugetul de Stat. Valoarea estimată (fără TVA) la licitație a fost de 5,3 miliarde lei, oferta câștigătoare fiind de 4,29 miliarde lei.
Odată finalizat, acest drum expres va reduce semnificativ timpii de parcurs, va spori siguranța rutieră și va stimula dezvoltarea economică, transformând regiunea de Est a României într-un pol de conectivitate logistică și de transport.