
Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor (CJPC) Brăila a prezentat, în cadrul Colegiului Prefectural, raportul de activitate pentru primul semestru al anului 2025. Documentul detaliază 627 de acțiuni de control întreprinse în județ, vizând o varietate de produse și servicii. Aceste controale au dus la aplicarea a 845 de sancțiuni.
Măsuri și rezultate ale controalelor
Raportul indică faptul că, în urma verificărilor, au fost aplicate 466 de amenzi contravenționale, în valoare totală de 1.609.000 de lei, la care se adaugă 379 de avertismente. De asemenea, mărfuri neconforme în valoare de 84.645 de lei, provenite din spațiul comunitar, și de 12.343 de lei, din afara acestuia, au fost retrase definitiv de la comercializare.
Principalele abateri constatate de comisari includ comercializarea de produse cu termen de valabilitate depășit, etichetare incompletă sau incorectă, lipsa traducerii elementelor de identificare în limba română, precum și neafişarea prețurilor și tarifelor.
Sesizări și educarea consumatorilor
Pe parcursul primului semestru, CJPC Brăila a înregistrat 659 de sesizări și reclamații din partea consumatorilor. Dintre acestea, 359 au fost soluționate favorabil, fie ca întemeiate, fie prin rezolvare amiabilă. Ca urmare a soluționării pozitive, consumatorilor le-a fost restituită suma totală de 65.162 de lei.
CJPC Brăila a desfășurat și acțiuni de informare publică pentru a crește nivelul de educație al consumatorilor. Printre acestea se numără organizarea, pe 21 martie 2025, a concursului școlar “Alege! Este dreptul tău!” cu tema “Vulnerabilitatea tinerilor faţă de expunerea la publicitatea produselor cu tutun, energizante şi jocuri de noroc”, la care au participat 25 de elevi. De asemenea, pe 17 martie 2025, a avut loc o activitate de informare la Liceul Tehnologic “Gheorghe K. Constantinescu” Brăila, cu ocazia Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor.