
Inspectoratul Școlar Județean Brăila a publicat raportul privind starea învățământului brăilean în anul școlar 2024-2025, evidențiind o rată de promovare în ușoară creștere la Evaluarea Națională și o pondere ridicată a cadrelor didactice calificate, dar și provocări legate de demografie și abandon școlar.
Creștere ușoară a ratei de promovare la Evaluarea Națională
Rezultatele finale ale Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a, sesiunea iunie-iulie 2025, arată o ușoară creștere a ratei de promovare la nivelul județului Brăila, ajungând la 89,41%, o creștere de 0,10% față de rezultatele inițiale. De asemenea, numărul total de candidați cu medii peste 5 a crescut cu 2 elevi, reprezentând o creștere de 0,12%. Proba la Limba și literatura română a înregistrat o rată de promovare de 93,01% , iar la Matematică rata a rămas constantă la 83,02%.
Resurse Umane calificate, dar cu ușoară scădere
În ceea ce privește personalul didactic, ponderea normelor didactice ocupate de către personal calificat este de 98,32%. Totuși, se remarcă o ușoară scădere a acestui procent față de anul școlar precedent, când era de 98,74%. Din totalul de 3268 de posturi didactice, 2402,87 sunt ocupate de titulari. Disciplinele considerate deficitare sunt: Matematica, Fizica, Disciplinele tehnice și Educația muzicală specializată.
Provocări demografice și sociale
Raportul indică o tendință demografică îngrijorătoare, cu o scădere continuă a populației. Populația de 0-23 ani din județul Brăila este prognozată să scadă de la 71575 în 2025 la 49188 în 2030. Rata abandonului școlar în învățământul obligatoriu este de 0,46%. ISJ Brăila a avut ca direcție principală de acțiune reducerea decalajelor de învățare și diminuarea abandonului școlar prin monitorizarea atentă a elevilor vulnerabili, cum ar fi cei cu cerințe educaționale speciale sau proveniți din medii dezavantajate.
Inspeții școlare și domenii de ameliorat
În urma inspecțiilor școlare generale desfășurate în perioada noiembrie 2024 – aprilie 2025, majoritatea unităților de învățământ au obținut calificativul „Bine” la aproape toate domeniile inspectate. Totuși, au fost identificate domenii care necesită atenție sporită, precum reducerea analfabetismului funcțional și a absenteismului, dezvoltarea mentorării profesorilor debutanți și implicarea mai mare a comunității.