FOTO! Au început lucrările la pod!
Institutul de Cercetări Eco-Muzeale (ICEM) a semnat la începutul lunii un contract de peste opt sute de mii de lei cu Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) pentru descărcarea arheologică a terenului pe care va fi amplasat viitorul Pod peste Dunăre precum şi infrastructura rutieră adiacentă acestuia.
Chiar dacă la Tulcea lucrurile se mișcă mai lent, acest lucru nu ar trebui să ne îngrijoreze deoarece, potrivit unei notificări transmise de către constructor Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere organizarea de şantier va fi pe malul brăilean.
„Ştiu că pe malul celălalt al Dunării(n.r. în județul Brăila) cercetarea arheologică a fost finalizată şi asta din două motive. Primul dintre ele este acela că ei au avut o suprafaţă mult mai mică decât noi şi al doilea că aşa a cerut constructorul motivat de faptul că organizarea de şantier va fi acolo. Şi noi ne dorim foarte mult ca la sfârşitul lunii viitoare să finalizăm prima subetapă a contractului astfel încât să ne fie pusă la dispoziţie o parte din suma din contract după ce ni s-a alocat o prefinanţare de 20% imediat după obţinerea autorizaţiilor. La fel, cea de-a doua subetapă este posibil să o finalizăm cu mult mai devreme decât cele 9 luni din contract, eu chiar mi-aş dori până la sfârşitul anului. În ceea ce priveşte a doua etapă a contractului aceasta se referă la supravegherea arheologică pe durata realizării investiţiei până la punerea în funcţiune ceea ce înseamnă până la recepţia finală a podului”, a spus managerul Institutului de Cercetări Eco-Muzeale din Tulcea, dr. Sorin Ailincăi.
Toţi prim-secretarii de judeţ mergeau la Nicolae Ceauşescu având podul pe lista
Peste 10 milioane lei, a pregătit Guvernul, pentru a expropria terenuri în suprafață totală de circa 64 de hectare necesare construirii podului suspendat peste Dunăre de la Brăila, cel mai mare proiect de infrastructură din ultimii 28 de ani, a cărui proiectare și execuție costă 2 miliarde de lei.
Podul de peste Dunăre, la Brăila, este un vis al României din 1968, de când s-au format judeţele ţării, în urma reformei administrative. În perioada comunistă, toţi prim-secretarii de judeţ mergeau la Nicolae Ceauşescu având podul pe lista necesară de investiţii, însă niciodată nu s-au găsit bani pentru această investiţie.
”Podul costa foarte mult şi altele erau priorităţile: cum ar fi podul de la Hârşova sau cel de la Giurgiu-Ruse. S-a ales construcţia de poduri acolo unde traficul era mai mare, aici era vorba de traficul dintre Tulcea şi Brăila şi Galaţi“, explică Victor Iancu, directorul NAVROM Tulcea.
Şi, totuşi, podul a fost cuprins în planul cincinal aprobat la ultimul Congres al Partidului Comunist Român din anul 1989. După Revoluţie, promisiunile guvernanţilor s-au înmulţit, fiind pe lista promisiunilor multor partide în timpul campaniilor electorale locale sau naţionale, dar când era vorba de găsirea fondurilor, proiectul era abandonat. Investiţia, în valoare de 500 de milioane de euro, va fi realizată cu fonduri europene, prin Programul Operaţional Infrastructură Mare, de către asocierea Astaldi (Italia) – IHI Infrastructure Systems Co. Ltd (Japonia).
Contractul a fost atribuit în baza celui mai bun raport calitate-preţ, durata acestuia va fi de 114 luni, din care 18 luni sunt alocate proiectării, 36 de luni execuţiei lucrărilor, iar perioada de garanţie va fi de minim 60 de luni, potrivit Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere.
„Practic, astăzi, după mai bine de 50 de ani în care s-au tot făcut promisiuni, suntem cu un pas mai aproape de trecerea peste Dunăre la Brăila, pe un pod. Este un moment important, prin semnarea acestui contract Tulcea va avea posibilitatea să îşi deschidă graniţele, practic începând de astăzi vom fi mai aproape de ţară. Implicaţiile economice pentru judeţul Tulcea sunt majore“, spunea preşedintele Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) pentru Investiţii Teritoriale Integrate (ITI) Delta Dunării, Ilie Petre.
Horia Teodorescu, preşedintele Consiliului Judeţean Tulcea, a declarat, la scurt timp după semnarea contractului: „Am convingerea că toţi cei care şi-au manifestat neîncrederea privind această investiţie de-a lungul timpului să se bucure asemenea nouă, tuturor. Aş spune că am început cu dreptul anul 2018“.
Cum va arăta construcția
Din cei 23 de kilometri ai acestui proiect, circa 17 km sunt pe limita județului Tulcea. Din 2 martie au avut loc și diverse investigații geotehnice și geologice în teren, respectiv realizarea a peste 4.800 metri liniari de foraje în circa 69 de puțuri de forat. Dintre acestea, circa 70% au fost realizate pe zona județului Tulcea, deoarece 65% din proiect este în județul Tulcea.
Podul suspendat, care reprezintă circa 70% din valoarea întregii lucrări, are două deschideri laterale de 469 m și, respectiv, de 364 de metri. Podul suspendat va avea și două viaducte de acces de o parte și de alta, de circa 90 de metri fiecare, și va face legătura între orașul Brăila și, în final, orașul Tulcea, ținând cont că va deschide o legătură directă, nu prin intermediul navelor tip bac, pentru legarea Tulcii de restul țării, fără a mai fi nevoie de ocolul pe la Giurgeni-Vadul Oii sau Fetești.
În afară de podul suspendat, proiectul cuprinde și 17 km de drum nou, la nivel de patru benzi pe circa 4 km, urmând ca de la sensul giratoriu spre Smârdan, respectiv Jijila, să rămână la o singură bandă pe sens. De asemenea, în afară de podul suspendat, proiectul mai cuprinde circa 32 de structuri (poduri), din care 13 sunt cu deschideri mai mari de 14 m.
{os-gal-30}