Articol semnat de Ionel Lăzărică
Cu siguranță, mulți se vor întreba ce legătură are Brăila cu reperele istorice, literare și filosofice menționate în titlu. Metaforic vorbind, are legătură cu aceste elemente culturale, numai că noi nu avem timp, sau dispoziția necesară să le sesizăm. Bunăoară avem un Socrate al românilor, profesorul de filosofie Nae Ionescu, unic până acum prin generația de studenți pe care a produs-o în perioada interbelică: Mircea Eliade, Emil Cioran, Mircea Vulcănescu, Constantin Noica, etc. Au trecut aproape 100 de ani de atunci, dar pe poarta Facultății de Filosofie a Universității București, nu a mai ieșit o generație similară. Faust, personajul din opera omonimă a lui Goethe (Eminescu al Germaniei) a încercat să oprească trecerea timpului (”Clipă rămâi, ești atât de frumoasă!”). Avem și noi în Brăila un echivalent feminin al acestui personaj, respectiv medicul Ana Aslan, care a îngrijit nenumărate personalități de renume mondial, oameni celebri, bogați, care sufereau, ca și Faust, de trecerea inexorabilă a timpului… A venit rândul Templului lui Apollo din Delphi, pe frontispiciul căruia Socrate (al Greciei de această dată) a citit și a făcut nemuritor înscrisul „Cunoaște-te pe tine însuți!” expus la loc de cinste în Liceul Teoretic „Panait Cerna”.
Și fiindcă a venit vorba de acest liceu, elevii de aici, aflați în săptămâna de educație non-formală intitulată „Școala altfel”, au efectuat mai multe activități în acest sens. Astfel, în cadrul proiectului „Autocunoaștere și dezvoltare personală”, sub coordonarea prof.diriginte Ștefănescu Ramona, elevii clasei a XI a E, au învățat modalitățile prin care să devină independenți, eficienți și încrezători în propriile forțe, prin asumarea propriilor decizii. Adolescenții au fost încurajați să vorbească despre sine, despre valorile și principiile în care cred, astfel încât să conștientizeze că se pot dezvolta din punct de vedere al personalității, dacă își vor asuma anumite roluri care au importanță în arhitectura socială. În acest sens au vizionat un material media, apoi au primit fișe de lucru legate de ierarhia valorilor personale, dar și de soluționarea unor conflicte și dileme sociale . În urma acestor activități, tinerii au avut posibilitatea de a-și identifica în mod obiectiv calitățile, dar și anumite limite care, în timp, pot fi depășite.
O altă activitate a fost realizată de elevii clasei a IX a C, care, sub coordonarea prof. diriginte Rădulescu Mihai, au efectuat o vizită la Muzeul de Istorie „Carol I”, unde au avut posibilitatea să afle lucruri inedite din biografia unor personalități precum Nae Ionescu, Vasile Băncilă, Anton Dumitriu, Ana Aslan, Edmond Nicolau. Elevii în cauză au efectuat o vizită și la Casa memorială „Panait Istrati”, în cadrul căreia au fost prezentate elemente din viața și opera ilustrului scriitor brăilean.
Într-un alt context, respectiv la Tribunalul Brăila, elevii clasei a X a D, sub coordonarea prof. diriginte Ungureanu Georgeta, au participat la un proces penal simulat, ocazie cu care elevii în cauză au aflat lucruri interesante legate de răspunderea penală, părțile implicate în proces, metodele prin care se înfăptuiește justiția, precum și despre prezumția de nevinovăție.
”Ca un bilanț al activităților, aș spune că săptămâna dedicată activităților non-formale în liceul nostru a fost o săptămână rodnică, plină de învățăminte, pe care elevii le pot folosi pentru propria lor dezvoltare”,
ne-a declarat prof. Picuș Veronica, directorul unității școlare.