Articol semnat de Ionel Lăzărică
În urmă cu câteva zile, la Școala Gimnazială Tichilești a fost desfășurată o interesantă activitate educativă, prin care, la inițiativa prof. Anca Chivu, sălile de curs au fost transformate în secții ale muzeului temporar care a devenit școala. Astfel au luat ființă secțiile de poezie, etnografie, științe, gastronomie, creație vestimentară.
Activitatea în cauză, desfășurată în cadrul programului ”Școala altfel”, a avut ca obiective dezvoltarea gândirii analitice, provocarea imaginației şi încurajarea creativității, identificarea şi folosirea informațiilor provenite din diferite surse, după cum ne-a declarat inițiatorul.
Elevii, încântați de ideea de a transforma vremelnic instituția școlară într-un muzeu, cu exponate inedite ce țin de lirică românească, știință, tradiții, datini, modă, gastronomie, au vizitat secțiile muzeului sub coordonarea profesorilor diriginți, au făcut observații, au pus întrebări și au cerut explicații suplimentare de la ”ghizii” fiecărei secții, colegi anume pregătiți în acest scop.
Secția de etnografie: ”Muzeul Satului a propus o întoarcere în timp și a reunit o serie de obiecte vechi ,tradiționale, care ilustrează modul de viață al înaintașilor. Elevii clasei a VII a A, au prezentat vizitatorilor colecții de ceramică, port popular, unelte folosite în gospodărie și țesături pentru interior, specifice zonei Munteniei. Prin intermediul acestora, oaspeții prezenți au aflat informații prețioase legate de obiceiurile și ocupațiile strămoșilor noștri”
– ne-a declarat prof. Luiza Zainea, dirigintele clasei.
Secția de gastronomie românească: ”Săptămâna Școala altfel ne-a oferit prilejul de a retrăi bucuria timpurilor trecute. Secția intitulată Gastronomia românească a prezentat publicului bucate alese, gătite cu drag din produse autentice. Mici sau mari, cu toții iubim dulciurile făurite cu atâta dragoste în casă, așa că am ales să ne încântăm oaspeții cu o gamă variată de dulciuri, specifice zonei noastre, presărate cu iubirea mămicilor și cu farmecul copilăriei de altădată, când, în prag de sărbătoare, casele erau scăldate în miresme îmbietoare. Pe lângă bucatele alese, am prezentat și o mică parte din zestrea străbunilor, cum ar fi portul popular românesc, lucrat manual de bunicile noastre, cu mulți ani în urmă”
– ne-a declarat pof.Liliana Gurgu, dirigintele clasei a VIII a B.
Secția de poezie: ”A fost realizată de elevii clasei a VIII-a A, sub forma unei expoziții de arte vizuale, având ca numitor comun ideea de poezie. Totul a fost realizat într-o formulă interesantă, demersul având menirea de a atrage atenția asupra poeziei românești. Elevii clasei a VIII-a A au fost ghizi și au condus vizitatorii într-un tur liric, oferind informații inedite la fiecare secțiune, și implicând vizitatorii în activități interactive. Astfel, printre alte lucrări, au fost prezentate exponate legate de poezia dadaistă și o fotocopie de pe manuscrisul lui Eminescu, conținând ultima poezie. ”
-ne-a declarat prof. Luiza Moraru, dirigintele clasei.
Secția de științe: În cadrul departamentului realizat de elevii clasei a VII a B, sub coordonarea prof. de biologie, a fost prezentată secțiunea de fosile, ce conține urme ale plantelor și animalelor străvechi, cum ar fi fosila de trilobit, care a trăit în urmă cu 400 de milioane de ani. Aici vizitatorii au putut observa instrumentarul de laborator (microscop optic, lamele, preparate fixe și alte mijloace specifice). În cadrul aceleiași secțiuni, au fost prezentate colecții de incluziuni cu vertebrate și nevertebrate, dar și mulaje ale organelor corpului omenesc, organe cu rol esențial în funcțiile de relație, nutriție și reproducere. Ca o curiozitate, elevii au remarcat și hotelul care poate găzdui mai multe specii de insecte. În continuare, elevilor le-a fost prezentată secțiunea de chimie, în care aceștia au putut observa diverse recipiente din sticlă, modele de atomi și ustensile folosite în laborator. Elevii au vizitat apoi și secțiunea de fizică, unde au avut ocazia să observe dispozitive complexe, cum ar fi modulul de mecanică sau modulul optic, dar și macheta funcțională care reprezintă o secțiune prin motorul în patru timpi.
Secția de creație vestimentară: ”Am realizat, împreună cu elevii clasei a V a B un mic atelier de fashion, clasa a fost ornată cu numeroase ţinute vestimentare, cu panouri şi planşe conţinând schiţe, desene, imagini, toate având ca temă moda. Pe unul din pereţii sălii, vizitatorii au avut ocazia să urmărească o scurtă istorie a modei, în imagini, de la 1460 până în prezent. S-a discutat despre modă, despre culori, accesorii, elevii au făcut fotografii. De asemenea, cei prezenţi s-au delectat şi cu o mică paradă a modei, susținută de elevele clasei. Prin această activitate, am arătat elevilor că muzeele ne pot inspira, că acestea sunt spaţii ce ne oferă o modalitate foarte plăcută de a învăţa. În concluzie, am petrecut câteva ore foarte plăcute alături de copii, fiindcă muzeul, ca loc de popas, săvârşeşte o minune: ne cheamă să vedem obiecte unice, expresie a îndrăznelii şi a puterii omului de a se autodepăşi”-ne-a declarat prof. Anca Chivu, dirigintele clasei și inițiatorul activității.
”Cred că activitatea desfășurată în școala noastră, care a avut menirea de a o transforma, pentru scurt timp, într-un muzeu cu tematică diversă, a avut un înalt caracter formativ. Aceasta a contribuit, prin achizițiile culturale, la dezvoltarea personalității elevilor”
ne-a declarat prof. Ionuț Micu, directorul instituției școlare.