Ediția din acest an al celui mai important eveniment de shopping – Black Friday – a stat sub semnul pandemiei, aducând schimbări neașteptate în comportamentul cumpărătorilor. Platforma online BLACKFRIDAY.ro, site-ul oficial al Black Friday România, a adunat date referitor la evenimentul care a avut loc pe data de 13 noiembrie și le prezintă în sinteză.
Black Friday s-a dovedit și în acest an un eveniment de o magnitudine excepțională, care a provocat deosebit de multă emoție în rândul iubitorilor de shopping. Cu toate acestea pandemia și-a pus ameprenta asupra evenimentului, nu atât asupra volumului de vânzări, cât mai ales asupra comportamentului de cumpărare.
„Principala modificare pe care am sesizat-o a fost legată de categoriile de vârstă care au accestat ofertele de Black Friday. Astfel, față de anul trecut a crescut interesul persoanelor de peste 45 de ani și a scăzut, cu aproximativ 40%, interesul tinerilor cu vârsta de până în 34 de ani”, punctează reprezentanții platformei BLACKFRIDAY.ro. Pe ansamblu, cifrele arată că anul acesta au fost cu 20% mai multe persoane interesate de Black Friday, o evoluție aproximativ egală cu cea estimată de specialiștii platformei online. „Interesul ridicat pentru acest eveniment online este justificat de perioada pe care o parcurgem, care a mutat o parte din comerțul tradițional spre online. Având acest mall virtual direct în buzunar prin intermediul telefonului mobil sau acasă, prin intermediul laptop-ului, clienților le-a fost mai facil să acceseze reducerile de Black Friday. În plus, mulți români au devenit mai atenți cu bugetele și caută cu mai mult interes oferte avantajoase”, arată analiza BLACKFRIDAY.ro.
Adio vacanțe, bun venit tablete
Schimbări semnificative cu ocazia Black Friday 2020 au fost observate și la categoriile de produse unde clienții au preferat să comande online. Astfel, dacă în anii anteriori secțiunile de fashion sau vacanțe erau printre cele mai accesate, anul acesta a avut creștere segmentul IT. „Așa cum era de așteptat, clienții au comandat mai multe produse din categoria laptop-uri și tablete, cel mai probabil pentru a acoperi necesarul creat de desfășurarea școlii online. Creșteri importante s-au înregistrat și la categoriile electrocasnice, componente pc, telefoane, televizoare și cărți”, precizează reprezentanții platformei BLACKFRIDAY.ro. În ceea ce privește categoriile unde s-au înregistrat scăderi, acestea au fost: vacanțe, haine, încălțăminte, home & deco. Anul acesta s-a observat și o tendință de diminuare a vânzările de produse de lux, precum bijuterii, ceasuri, parfumuri, cosmetice, foto & video.
În ceea ce privește orele când site-urile cu reduceri au fost cele mai accesate, în acest an cel mai mare interes a fost vineri la miezul nopții (ora 00:00), urmat de ora 07.00 si 19.00.
„Tot mai multe magazine dau startul Black Friday mai devreme. Așa ce face că s-a observat un punct ridicat al interesului și joi la ora 19.00, dar ziua de vineri rămâne ziua cu cele mai multe comenzi din an”, explică reprezentanții platformei BLACKFRIDAY.ro.
Analiza arată și faptul că, în continuare, comerțul online rămâne sub dominația mobile shopping, cele mai multe accesării fiind de pe telefonul mobil. De asemenea, anul 2020 a reconfirmat preferința românilor pentru plățile online, cele mai multe cumpărături fiind achitate cu cardul bancar.
BLACK FRIDAY 2020
- cu 20% mai multe persoane interesate de Black Friday
- cu 40% mai puțini tineri cu vârsta până la 34 ani interesați de Black Friday; a crescut în schimb interesul pentru cei de peste 45 ani
- creșteri importante pe categoriile: laptopuri, tablete, electrocasnice, componente pc, telefoane, televizoare, cărți
- scăderi pe categoriile: vacanțe, haine, încălțăminte, home & deco, bijuterii, ceasuri, parfumuri, cosmetice, foto & video
- cel mai mare interes a fost vineri la ora 00.00, urmat de ora 07.00 și 19.00