Proiectul ar urma să fie finalizat în decembrie 2023! Autoritățile vorbesc de câteva mii de locuri de muncă pentru brăileni!
Prin realizarea investiției, până în anul 2030, se va obține creșterea capacității de operare a Portului Brăila cu circa 90%, precum și a traficului de mărfuri cu cca. 23%.
Obiectivele generale ale proiectului:
- Modernizarea si dezvoltarea Portului Brăila cu scopul de a oferi condiții optime pentru transportul naval de mărfuri, cu scopul de a promova mobilitatea durabilă la nivel național, regional și local, capabil să asigure legături rapide și eficiente cu piețele internaționale, asigurând totodată o infrastructură portuară la standarde europene.
- Modernizarea și dezvoltarea infrastructurii de transport pe căi navigabile va conduce la creșterea fluxurilor de mărfuri și a gradului de utilizare a infrastructurii portuare care va avea ca efect generarea de venituri atât la nivelul administratorului cât și al operatorilor portuari.
În prezent, prin Portul Brăila se derulează un trafic mediu anual de mărfuri de 0,87 Mil. tone/an (valoare estimată în analiza cererii la nivelul anului 2019). Urmare a implementării proiectului, se estimează că traficul de mărfuri va crește cu cca 8% până în anul 2024, și cu cca. 23% (comparativ cu anul 2019) în anul 2030, contribuind astfel la atingerea indicatorului de rezultat al Axei prioritare 2 – Mărfuri transportabile pe căi navigabile interioare.
În cadrul proiectului sunt prevăzute lucrări de modernizare:
- Cheurile de acostare din portul Bazin Docuri, L=915 m, cu front de operare în incinta bazinului, pe latura molului- Danele 31 și 32, pe latura laterală amonte a bazinului – Dana 33 și pe latura de fund a silozului Saligny – Danele 34, 35, 36, 37 și 38; prelungirea Danei 32, pe zona taluzului de la dana 33, cu ajutorul căreia se racordează cele două dane, asigurând creșterea valorii lucrărilor finalizate, prin realizarea unei închideri a danei 32 in zona pereului danei 33;
- Molul de acces în/din bazin, L=90 m si 30 m lungime de racordare;
- Drumurile de utilitate publică (DUP), din interiorul incintei portului Bazin Docuri: DUP 3, DUP 5, DUP 6, Ltot=2811 m;
- Înființarea unei rețele de alimentare cu energie electrică și iluminat la Dane și doar iluminat în lungul DUP 3, 5 și 6;
- Înființarea unei rețele de alimentare cu apă la Dane și rețea de canalizare pluvială aferentă danelor 31, 32, 33, DUP 3, 5 și 6.
Dragomir: ”Urmărim un singur scop – dezvoltarea în comun a zonei dintre Brăila și Galați”
Lansarea proiectului s-a făcut în prezența autorităților brăilene și gălățene. Alături de Marian Dragomir și Iulian Chiriac au fost prezenți și Ionuț Pucheanu – primarul municipiului Galați și Costel Fotea – președintele Consiliului Județean Galați.
”Acest teren, de la căpitănia veche până la zona bazin-docuri, acum mai bine de 15 ani a aparținut Primăriei municipiului Brăila. Nu este niciun secret faptul că în primul mandat am solicitat Guvernului să preluăm acest teren de la APDM Galați. Primăria fiind cea care a donat, așa cum vă spuneam, acum 15 ani. Guvernul nu a fost de acord în acel moment. Nu neg faptul că am avut o situație tensionată, dar pentru că vine un moment în care orice orgoliu trebuie să dispară, urmărim un singur scop – dezvoltarea în comun a zonei dintre Brăila și Galați, atât în ceea ce privește municipiul, județul, dar mai ales și zona portuară, această autostradă a Dunării”, a declarat primarul municipiului Brăila, Marian Dragomir.
Pucheanu: ”Chiar suntem extrem de încăpățânați ca de data aceasta să reușim”
Primarul municipiului Galați, Ionuț Pucheanu, i-a asigurat pe omologii de la Brăila de tot sprijinul, într-un parteneriat care are ca obiectiv dezvoltarea celor două județe învecinate. Pucheanu nu a ratat șansa de a trage de urechi APDM-ul pentru ratarea licitațiilor care urmau să repună portul gălățean pe harta Dunării.
”E pentru prima oară, de la Revoluție încoace când se pare că ceva la Brăila se întâmplă. Și asta datorită faptului că la conducerile ambelor județe, mă refer atât la primării cât și la consiliile județene, au ajuns niște oameni care au înțeles, la un moment dat, alături de alți doi actori politici, că această zonă nu se poate moderniza și nu se poate ridica decât dacă există înțelegere și armonie între noi.
Poate că ne-ați mai auzit și ne-ați mai văzu împreună și părea așa o chestie… ”ăștia joacă teatru”. Nu, nu jucăm teatru. Chiar suntem extrem de încăpățânați ca de data aceasta să reușim pentru că, dacă noi 4, 6 oameni, nu ne-am înțelege din ce în ce mai bine, eu cred că cel mai mult au de suferit cetățenii celor două comunități.
Mi-aș dori și la Galați să-i pot invita pe omologii noștri. și sper ca a treia sau a patra oară, și acum e un avertisment în adevăratul sens al cuvântului pe care îl spun aici, extrem de răspicat: sper să nu mai ratați și a treia, a patra oară licitația pentru că, așa tinerel cum mă vedeți, vă spun că nu cred că o să fiu un om prea comod pentru niciunul dintre cei care astăzi reprezintă interesele APDM Galați, indiferent la ce nivel și indiferent la cine se raportează. Prin urmare, sper ca a treia sau a patra oară să fie cu succes și la Galați”, a declarat primarul municipiului Galați, Ionuț Pucheanu.
Compania Naţională Administraţia Porturilor Dunării Maritime – APDM SA a lansat, în luna decembrie 2021, o licitaţie pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor din cadrul proiectului „Amenajare Dane Ro-Ro în Portul Bazinul Nou Galaţi”, finanţat prin Programul Operaţional Infrastructura Mare, cu o valoarea estimată a contractului de peste 84 milioane de lei fără TVA (aproape 17 milioane de euro).
Pe data de 01 februarie 2022, această licitaţie a fost anulată cu motivul „Abateri grave de la prevederile legislative afectează procedura de atribuire sau este imposibilă încheierea contractului. Ca urmare a unor solicitări de clarificări cu privire la regimul juridic al amplasamentului executării lucrărilor, în urma analizei s-a constatat că sunt necesare modificări asupra documentaţiei tehnice al căror efect constă în încălcarea principiilor statuate de art. 2 din Legea nr. 99/2016, îndeplinindu-se condiţiile statuate de prevederile art. 225 alin. 1 lit (c) teza teza I coroborat cu alin. 2 al aceluiaşi articol din Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale”, potrivit SEAP.
Chiriac: ”Mă bucur foarte mult că astăzi trecem la o nouă etapă – dezvoltarea infrastructurii portuare!”
Președintele Consiliului Județean, Iulian Chiriac, a vorbit despre proiectele care vor dezvolta atât Brăila, cât și Galați, cu ajutorul Asociației de Dezvoltare Intercomunitară pentru infrastructura de transport de interes strategic, în zona de Est și Sud a României, din care fac parte Brăila, Galați, Ialomița și Călărași.
”Dacă în primul mandat ne-am canalizat pe problemele locale, am trecut la următoarea etapă și țelul nostru este de a face proiecte regionale. Dacă pe partea de infrastructură lumea nu credea că vom fi împreună și vom susține toate proiectele regionale, uitați că se întâmplă și se vede cu ochiul liber. Pe partea de infrastructură suntem în linie dreaptă și foarte avansați. Mă bucur foarte mult că astăzi trecem la o nouă etapă – dezvoltarea infrastructurii portuare – un transport mult mai ieftin și mai eficient pentru dezvoltarea economică a Brăilei și Galațiului. Cu siguranță, într-un timp foarte scurt ne pregătim pentru dezvoltarea infrastructurii aeriene”, a declarat președintele Consiliului Județean Brăila, Iulian Chiriac.
Crearea Asociației de Dezvoltare Intercomunitară pentru infrastructura de transport de interes strategic, în zona de Est și Sud reprezintă o etapă importantă în pregătirea și implementarea proceselor de pregătire și elaborare a proiectelor majore de dezvoltare, extindere și modernizare a infrastructurii pentru toate modurile de transport.
Fotea: ”După prima dată, după 30 de ani, Galați – Brăila are o strategie concretă și coerentă în ceea ce privește dezvoltarea acestei regiuni”
Președintele Consiliului Județean Galați, Costel Fotea, a dezvăluit la Brăila că cele două județe învecinate au proiecte comune inclusiv pe partea de sănătate, fără a preciza însă care sunt acestea.
”Vreau să vă felicit pe toți cei care ați contribuit la realizarea acestui proiect pentru ca 25 de milioane de euro nu sunt bani de ici de colo, înseamnă dezvoltarea transportului naval și dezvoltarea portului din Brăila, înseamnă locuri de muncă, înseamnă dezvoltare economică durabilă.
Se umple gura de bucurie când vorbești se astfel de proiecte, de milioane de euro. Sunt lucruri care vor duce și vor conduce la dezvoltarea acestei regiuni(…)
După prima dată, după 30 de ani, Galați – Brăila are o strategie concretă și coerentă în ceea ce privește dezvoltarea acestei regiuni, atât pe Dunăre cât și în ceea ce privește transportul rutier și aerian.
Cel mai important lucru este sănătatea și inclusiv pe sănătate avem proiecte comune pe care le vom dezvolta în cele două județe”, a declarat președintele Consiliului Județean Galați, Costel Fotea.
Spitalul regional Brăila-Galați rămâne în continuare o dorință a locuitorilor din cele două județe, iar acum, actorii de pe pe scena politică locală au pârghiile pentru a demara un astfel de proiect.
Detaliile proiectului: