Mihai Tudose: ”Prin faptul că ei au terminat podul mai repede nu înseamnă că drumurile sunt în întârziere. Trebuia să oprim lucrările la pod?”
Contractul pentru construirea podului a fost semnat la 15 ianuarie 2018, de către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) ca beneficiar și asocierea Webuild – IHI Infrastructure Systems Co.,Ltd.(d) ca antreprenor.
Din acel moment au început și speculațiile. Atât în presă cât și pe rețele de socializare, existau voci care susțineau că podul peste Dunăre de la Brăila nu se va realiza. Fostul premier al României, cel care a și gestionat, în ultimele ore de mandat la Palatul Victoria, semnarea contractului de proiectare și execuție a podului – Mihai Tudose – a explicat de ce s-a întârziat un an cu ordinul de începere a lucrărilor la acest obiectiv de investiții.
”În 2018 am auzit că nu se face. A doua zi, după semnarea contractului, toată lumea a spus că nu se face. Un an de zile, cât s-a făcut proiectarea, era evident că nu se face, că… nu-i așa, noi mințim populația. Apoi au început săpăturile la piloni. Evident, nu se face, că nu se vedea nimic, oamenii lucrau în direcția greșită, adică în jos(…) Nu o să fie gata niciun drum, o să fie un monument – vă citez din titlurile de presă și din văicărelile de pe net.
Da, a fost o întârziere extraordinară pe guvernarea Orban. Un an de zile nu a dat ordin de începere a lucrărilor. Nu l-a dat! Fiindcă se suspecta că în zona Brăila și Galați trăiește un ”flamingo” trist și mic, ultimul din specia lui. Le-a luat un an de zile să-l caute pe flamingo mic și trist, pe care nu îl văzuse nimeni niciodată. După un an au constatat și ei că nu sunt și s-a dat drumul la lucrări.
Adică, oamenii ăștia care tot ne explică nouă ce viteji sunt ei, efectiv au blocat lucrările, la infrastructura conexă podului, un an de zile”, a declarat vicepreședintele PSD, europarlamentarul Mihai Tudose.
În cadrul Masterplanului General de Transport, podul figurează ca parte a drumului expres Buzău – Brăila – Tulcea – Constanța, drum planificat a se realiza în perioada 2020–2030 și care va conecta nordul Munteniei și sudul Moldovei de nordul Dobrogei de Nord unde se află Delta Dunării.
”Toți constructorii implicați, inclusiv cei de la pod, cei de la drumurile adiacente, de exemplu Dx-ul care leagă Galațiul de Brăila, la toate se lucrează, sunt înainte de contract. Prin faptul că ei au terminat podul mai repede nu înseamnă că drumurile sunt în întârziere. Trebuia să oprim lucrările la pod?
Pe partea din Tulcea se va face descărcarea, este aproape gata, la Măcin, pe unde azi trec camioane. Daca se leagă de pod, drumurile nu devin mai sensibile, se leagănă și cad.
Pe malul dinspre Brăila va fi legat cu centura Brăila, cu Dx-ul, cu centura veche și drumul de pe dig. Vestea proastă pentru anti-podiști este că lucrurile stau foarte bine. Dar la unii… chiar nu le convine că s-a făcut podul ăla!” , a atras atenția vicepreședintele PSD, europarlamentarul Mihai Tudose.
Brăila se va lega prin trei drumuri expres de Galați, Focșani și Buzău!
Pe lângă podul propriu-zis, contractul prevede construcția a două viaducte de acces, de câte 110 m lungime și 22 km de drumuri de legătură (care vor conecta drumul cu restul rețelei rutiere până la execuția completă a drumului expres) cu DN22 pe malul drept al Dunării (cu o cale principală ce duce spre satul Jijila și mai departe spre Isaccea, și cu o ramificație spre sud către orașul Măcin), și cu DN2B (centura Brăilei) pe malul stâng.
”Faptul că nu sunt gata toate lucrările la pod, asta nu înseamnă că o să se termine podul și o să stăm și o se ne uităm la el, nu! Până la sfârșitul anului, și am avut discuția chiar ieri, cu constructorii, trebuie să existe acea descărcare la Măcin, urmând ca nul viitor să se facă cealaltă, la Brăila.
Pe zona Brăila noi avem în lucru drumul expres, între Galați și Brăila. Lucrările vor continua anul viitor, pe acea zonă, încât să fie amenajată toată această descărcare și să intre în drumul expres care va fi dat în folosință tot anul viitor”, a explicat Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor.
Drumul Brăila – Buzău are denumirea generică „Muntenia Expres”, indicativ DX7 cuprins în Master Planul de Transport și urma să facă legătura între localitățile Găiești – Târgoviște – Ploiești – Buzău – Brăila. Contractul pentru realizarea Studiului de Fezabilitate și a Proiectului Tehnic pentru Drumul Expres de la Buzău la Brăila a fost semnat, după cum a anunțat Compania de Drumuri, în februarie 2020 și a costat 16,6 milioane de lei.
Brăila – Focșani este în plan din 2019. Atunci, CNAIR a scos la licitație și realizarea Studiului de Fezabilitate și a Proiectului Tehnic pentru Drumul Expres Focșani – Brăila (denumit și „Milcovia Expres”), cu o lungime de circa 76 de km și un cost estimat în MPGT de circa 297 de milioane de euro. În iunie 2020, CNAIR a semnat contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate, care a costat 15 milioane de lei.
”Lucrările conexe podului sperăm cu toții să mai dureze 15-20 de ani, în sensul că se tot extind lucrurile. Tot din acel nod rutier, va pleca drumul către Focșani și drumul către Buzău”, a adăugat vicepreședintele PSD, europarlamentarul Mihai Tudose.