RAPORT de ACTIVITATE: Pompierii brăileni au salvat 31 de persoane și bunuri de peste 33 de milioane de lei, în anul 2024!

Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Dunărea” al județului Brăila, ca structură componentă a Sistemului Național de Management al Situațiilor de Urgență funcționează în subordinea Inspectoratului General pentru Situații de Urgență și sub coordonarea Departamentului pentru Situații de Urgență, din cadrul Ministerului Afacerilor Interne.

Pe timpul îndeplinirii atribuțiilor specifice, inspectoratul a colaborat cu structurile Ministerului Afacerilor Interne din teritoriu, cu celelalte instituții componente ale Comitetului Județean pentru Situații de Urgență și administrația publică locală.


APĂRAREA ÎMPOTRIVA INCENDIILOR

În domeniul activităţii preventive

Personalul Inspectiei de Prevenire în colaborare cu personalul Serviciului Pregătire pentru Intervenţie şi Rezilienţe Comunităţilor și a subunităților de intervenție, au desfășurat de activități de informare și educare a cetățenilor cu privire la măsurile de prevenire a dezastrelor.

Privind activitatea de avizare/autorizare, în urma documentaţiilor depuse – 800 solicitări, s-au emis un număr de 62 avize de securitate la incendiu, 26 autorizaţii de securitate la incendiu. Au fost respinse 72 cereri de avize de securitate la incendiu şi 41 cereri de autorizaţii de securitate la incendiu.

Au fost întocmite adrese de comunicare lipsă documente, astfel: 4 privind obţinerea avizului de securitate la incendiu și adrese de neîncadrare în prevederile H.G.R. 571/2016 pentru aprobarea categoriilor de construcţii şi amenajări care se supun avizării şi/sau autorizării privind securitatea la incendiu, astfel: 59 privind obținerea avizului de securitate la incendiu, una privind obținerea avizului de protecție civilă şi 512 privind obţinerea autorizației de securitate la incendiu.

Au fost emise 8 acorduri pentru desfăşurarea jocurilor de artificii.

Privind activitatea de control, au fost executate un număr de 836 controale, din care: 16 la obiective de investiţii, 258 la operatori economici, 509 la instituţii, două la puncte de comandă, 2 la localităţi şi 40 activităţi de audit la persoanele fizice şi juridice care proiectează, execută, verifică, întreţin şi/sau repară sisteme şi instalaţii de apărare împotriva incendiilor, efectuează lucrări de termoprotecţie şi ignifugare, de verificare, întreţinere şi reparare a autospecialelor şi/sau a altor mijloace tehnice destinate apărării împotriva incendiilor.

În urma acţiunilor de control au fost constatate 2157 nereguli, iar pe timpul controalelor s-au soluţionat 57 nereguli.

S-au aplicat 2083 sancţiuni contravenţionale, din care 1854 avertismente şi 176 amenzi contravenționale în cuantum de 3.284.100 lei.

Au fost emise un număr de 70 avize transporturi deşeuri periculoase, iar pe raza judeţului au fost efectuate 1428 transporturi deșeuri periculoase cu o cantitate de 19013 tone.

Privind activitatea de informare, instruire şi pregătire a populaţiei, în scopul conştientizării cetăţenilor asupra importanţei respectării normelor de protecție civilă şi a cunoaşterii modului de comportare pe timpul şi după producerea unor situaţii de urgenţă, s-au executat următoarele tipuri de acţiuni:

– Ziua Porţilor Deschise cu prilejul:

               – 28 Februarie – Ziua Protecţiei Civile

               – 13 Octombrie – Ziua Internațională pentru Reducerea Riscului Dezastrelor Naturale”

               – “Marți 13 – Preveniți ghinionul”

               – Puncte de informare la centre comerciale tip hipermarketuri.

În zona de competenţă a inspectoratului, pe parcursul anului 2024, Formaţiunea de Protecţie Civilă a intervenit la 21 asanări a teritoriului de muniţie rămasă neexplodată și  3 misiuni de cercetare, detecție și identificare a unor substanțe chimice toxice industriale.

În această perioadă au fost distruse în poligonul de specialitate 16 proiectile și o bombă de aruncător.

ASISTENŢA MEDICALĂ DE URGENŢĂ – PRIMUL AJUTOR CALIFICAT

Echipajele S.M.U.R.D. din cadrul inspectoratului, au fost alertate să intervină la 3817 de cazuri, acordând ajutor medical calificat unui număr de 3581 persoane adulte şi 82 copii.

Timpul mediu de răspuns a echipajelor S.M.U.R.D. în mediul urban a fost de 6 minute, iar în mediul rural de 19 minute, iar timpul mediu de intervenţie în mediul urban a fost de 57 minute, iar în mediul rural de 67 minute.

MANAGEMENT OPERAŢIONAL

Dispecerizarea situaţiilor de urgenţă

Compartimentul Monitorizare situaţii de urgenţă şi Dispecerat a asigurat preluarea tuturor anunţurilor despre producerea situaţiilor de urgenţă de la nivelul zonei de competenţă, alertarea pentru intervenţie şi dirijarea către locul acţiunii în timp oportun a structurilor de intervenţie din raionul cărora s-au produs evenimentele precum şi dirijarea forţelor proprii şi de cooperare către locul de desfăşurare a evenimentelor.

Coordonare și conducere intervenții

Echipaje din cadrul Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Dunărea” al județului Brăila a fost angrenat în acțiuni de limitare a efectelor produse din cauza inundațiilor în localitatea Slobozia Conachi, județul Galați aflat în zona de competență a I.S.U. „General Eremia Grigorescu” al județului Galați.

Activitatea operativă în anul 2024 s-a materializat în 6140 acţiuni de răspuns în urma producerii situaţiilor de urgenţă (în medie 17 solicitări pe zi)la care au acţionat serviciile profesioniste, voluntare sau private pentru situaţii de urgenţă, clasificate astfel:

3817 pentru intervenţii S.M.U.R.D. (62,17%);

243 pentru stingerea incendiilor (3,96%);

1621 pentru alte intervenţii (26,40%);

241 pentru alte situaţii de urgenţă (3,93%);

169 cazuri pentru asistenţa persoanelor (2,75%);

49 cazuri pentru protecţia mediului (0,80%).

Comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2023, numărul evenimentelor produse în zona de competenţă, a înregistrat o scădere cu 128 intervenţii, respectiv de la 6268 în 2023 la 6140 în 2024.

Frecvenţa orelor în care au fost alertate forţele de intervenţie: 12.00 – 18.00 (2249 evenimente), 06.00 – 12.00 (2063 evenimente), 18.00 – 24.00 (1438 evenimente) şi 24.00 – 06.00 (390 evenimente).

Incendii

În perioada 01.01 – 31.12.2024 serviciile profesioniste, voluntare și private pentru situații de urgență au fost solicitate să intervină pentru stingerea a 243 incendii, înregistrându-se o creștere cu 4 intervenții față de perioada similară a anului 2023.

În urma intervențiilor la incendii au fost salvate 31 persoane, 11 animale, 100 păsări și bunuri materiale în valoare de aproximativ 33.784.000 lei, iar ca efecte negative au fost înregistrate 5 persoane decedate, 59 persoane rănite, 6 animale moarte, 66 păsări moarte, iar pagube materiale estimate la 45.139.900 lei.

Din punct de vedere al conducerii acțiunilor de intervenție, incendiile manifestate se clasifică astfel:

– 168 intervenţii independente ale serviciilor profesioniste pentru situaţii de urgenţă;

– 60 intervenţii a serviciilor profesioniste în cooperare cu SVSU;

– 5 intervenţii proprii ale SVSU  Însurăței, Roșiori, Măraşu, Șuțești şi Movila Miresii;

– 4 intervenţie a serviciilor profesioniste în cooperare cu SPSU Varda Brăila  și Oprișenești;

– 5 incendii stinse de populație;

– 1 incendiu stins de personalul de la locul de muncă.

În funcţie de împărţirea teritorială 133 incendii s-au manifestat în mediul urban şi 110 incendii s-au produs în mediul rural.

Împrejurările determinante care au generat aceste incendii au fost: instalaţii electrice/echipamente/aparate electrice defecte/improvizate/sub tensiune nesupravegheate, foc deschis, fumatul în locuri nepermise sau neprotejate corespunzător, coşuri, burlane de fum defecte sau necurăţate, mijloace de încălzire improvizate/nesupravegheate, acțiuni intenționate, jar sau scântei, sisteme de încălzire defecte, jocul copiilor cu focul, scântei mecanice, electrostatice.

Incendii de vegetaţie şi altele

În această perioadă, a avut loc 373 incendii de vegetaţie, stuf sau gunoi menajer.

Exerciţii de pregătire şi verificare

În scopul verificării permanente a capacităţii de intervenţie, viabilitatea planurilor de cooperare și procedurilor specifice pentru gestionarea tipurilor de risc, dar şi pentru pregătirea componentelor de management al situaţiilor de urgenţă de la nivel judeţean şi local, în decursul anului 2024 la nivelul zonei de competență s-au desfășurat 4 exerciții de nivel tactic județean, combinate și un exercițiu de nivel tactic judeţean, de conducere, fără acțiune în teren.

PREGĂTIREA ÎN DOMENIUL SITUAŢIILOR DE URGENŢĂ

Pregătirea personalului operativ

Pregătirea personalului operativ prin cursuri şi stagii de formare profesională s-a realizat în cadrul centrelor de formare și antrenament şi centrului de instruire constituit la nivelul unității.

Pregătirea voluntarilor în cadrul programului național ,,Salvator din pasiune

În cadrul programului național de voluntariat „Salvator din pasiune”, în anul 2024 au participat 46 persoane care au încheiat contracte noi cu inspectoratul, Astfel, la sfârșitul anului 81 voluntari desfășoară activități specifice în cadrul inspectoratului.

Voluntarii din cadrul programului „Salvator din pasiune„ au participat la 448 intervenţii și 42 activități de informare preventivă.

STRUCTURILE SUPORT

Resurse Umane

La 31.12.2024, procentul de încadrare era de 61,54%, în scădere față de 31.12.2023, când era de 62,76%, cu un procent de 1,22%.

Au fost repartizați din școala militară un număr de 21 de subofițeri și un maistru militar.

În anul 2024, au fost organizate 3 concursuri în vederea ocupării unor posturi vacante de execuție de subofițeri și soldați gradați profesioniști.

Drepturile salariale ale personalului au fost operate în documentele de evidenţă, nu s-au înregistrat contestaţii.

Logistică

Asigurarea tehnică a Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă ”Dunărea” a avut ca obiectiv principal menținerea autospecialelor de intervenţie, autovehiculelor de transport, accesoriilor şi utilajelor specifice într-o stare care să le permită intervenţia operativă în situaţii de urgenţă.

Gradul de înzestrare cu mijloace tehnice, accesorii specifice intervenţiilor şi substanţe stingătoare în cadrul unității este de 56,48 %.

În ceea ce priveşte vechimea în exploatare a autovehiculelor de intervenție, pe care unitatea le are în dotare, majoritatea dintre acestea se încadrează între 2 și 10 ani, dar există în exploatare și tehnică cu o vechime de peste 10 ani.

Cu sprijinul IGSU s-a efectuat investiția privind achiziționarea și dotarea Detașamentului 2 de Pompieri Brăila cu un compresor aer respirație de înaltă presiune (300 bari).

Cu sprijinul Consiliului Județean Brăila s-au efectuat toate demersurile pentru achiziția și dotarea șenilatei ARGO 8×8 din cadrul Gărzii de intervenție Ianca cu un sistem de stingere a incendiilor.

Serviciului  Comunicații și Tehnologia Informației

Personalul serviciului comunicații și tehnologia informației a acordat asistență tehnică de specialitate celorlalte compartimente ale inspectoratului în vederea remedierii tuturor problemelor apărute.

Financiar

Activitatea serviciului financiar s-a desfășurat cu respectarea prevederilor legale privind organizarea și conducerea contabilităţii.

Psihologie

În 2024, ofiţerului psiholog a desfăşurat activități de evaluare, monitorizare și consiliere de specialitate a personalului operativ planificat sau post intervenție.

INFORMARE ŞI RELAŢII PUBLICE

Activitatea de informare și relații publice a avut ca scop informarea corectă și oportună a populației și a diferitelor categorii socio-profesionale prin intermediul mass-media, asupra atribuţiilor legale şi a misiunilor Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Dunărea” al județului Brăila, a măsurilor de prevenire şi a conduitei de urmat pe timpul situaţiilor de urgenţă, dar și pentru transmiterea către populație a informațiilor despre riscurile predictibile în anumite zone și perioade de timp.

OBIECTIVE STABILITE PENTRU ANUL 2025

Printre obiectivele specifice avute în vedere în  anul 2024, s-au numărat:

– menținerea climatului de încredere în instituție;

– continuarea demersurilor pentru realizarea investițiilor:

– Sediu Detașamentul 2 de pompieri Brăila din cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgență DUNĂREA al județului Brăila;

Punctul de lucru Mărașu;

Energie electrică din surse regenerabile pentru autoconsum – șoseaua Baldovinești km. 5, pentru un parc fotovoltaic de 399,8 KW;

– creșterea capacității de reacție și eficientizarea acțiunilor de intervenție pentru gestionarea situațiilor de urgență;

– monitorizarea eficientă a situațiilor de urgență, evenimentelor și acțiunilor de intervenție de la nivelul zonei de competență, alocarea și dirijarea resurselor necesare pentru gestionarea acestora şi revenirea la starea de normalitate;

– asigurarea transmiterii mesajelor de atenționare și avertizare primite către autoritățile locale și instituțiile sau serviciile descentralizate cu funcții de sprijin în gestionarea situațiilor de urgență;

– asigurarea Secretariatului Tehnic Permanent al Comitetului Județean pentru Situații de Urgență;

– perfecționarea nivelului de pregătire a personalului cu responsabilități în domeniul situațiilor de urgență de la nivel instituțiilor și localităților prin participarea în mai mare măsură la cursurile de perfecționare în domeniul situațiilor de urgență;

– continuarea derulării acţiunilor de promovare a voluntariatului în rândul  populaţiei pentru participarea la activităţile de gestionare a situaţiilor de urgenţă,

– ocuparea posturilor vacante în special în domeniile deficitare, având ca scop creşterea eficienţei activităţilor;

– informarea corectă și oportună a populației și a diferitelor categorii socio-profesionale prin intermediul mass-media, asupra atribuţiilor legale şi a misiunilor Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Dunărea” al județului Brăila, a măsurilor de prevenire şi a conduitei de urmat pe timpul situaţiilor de urgenţă, dar și pentru transmiterea către populație a informațiilor despre riscurile predictibile în anumite zone și perioade de timp.

CONCLUZII

Pentru îndeplinirea atribuţiilor din competenţă la un standard ridicat, rezultatele obţinute în domeniile reziliența comunităților, a prevenirii şi gestionării situaţiilor de urgenţă au fost obţinute şi printr-o colaborare deosebită cu Instituţia Prefectului, Consiliul Judeţean, cu membrii Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă, autorităţile locale de la nivelul municipiului, oraşelor şi comunelor şi nu în ultimul rând cu reprezentanții mass-media care a contribuit la educarea preventivă a cetăţenilor privind riscurile generatoare de situaţii de urgenţă şi a modului de intervenţie în astfel de situaţii.

Express Your Reaction
Like
Love
Haha
Wow
Sad
Angry