
În luna decembrie 2024, Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Brăila a realizat un studiu psihosociologic privind opțiunile școlare și profesionale ale elevilor de clasa a VIII-a. În acest fel, elevii din grupul țintă au avut posibilitatea de a-și exprima opțiunea pentru liceul și specializarea dorită.
Elevii din 62 de unități de învățământ din județul și municipiul Brăila au participat online la acest studiu, în total un număr de 1370 de elevi.
Astfel, la întrebarea ”dacă doresc să-și continue studiile în alt județ”, 81,5% dintre respondenți au luat decizia de a urma un liceu în județul Brăila, iar 18.5% au ales structuri de învățământ din alte județe.
Dintre cei care au ales să urmeze cursurile unui liceu din Brăila, 66,84% au optat pentru filiera teoretică, 15,94% filiera vocațională, 5% filiera tehnologică, iar 12,3% au optat pentru învățământul profesional și dual.

În ceea ce privește determinarea respondenților în legătură cu alegerea făcută, 73% dintre aceștia au spus că sunt ”hotărâți” și ”foarte hotărâți”, referitor la opțiunile școlare. 27% dintre cei chestionați s-au declarat ”nehotărâți” sau ”oscilează” în opțiunile lor.
Cu cât elevii sunt mai informați cu privire la oferta educațională disponibilă, cu atât aceștia sunt mai hotărâți în deciziile privind continuarea studiilor. Astfel, la întrebarea ”În ce măsură consideri că ești informat cu privire la alegerea traseului educațional?”, 81,4% au declarat că sunt ”foarte informați” și ”informați”. Procentul demonstrează că activitățile de consiliere și orientare în carieră, desfășurate de către profesorii consilieri școlari în colaborare cu profesorii diriginți, au avut un impact pozitiv asupra elevilor.
În ceea ce privește opțiunea școlară, elevii spun că au fost determinați de aptitudini și interese personale(60,3%), prestigiul școlii(22,4%), apropierea școlii de casă(20,6%), perspectiva financiară(45,2%), sfaturile altora(18,7%) sau tradiția familiei(16,4%), cu mențiunea că respondenții au avut posibilitatea de a bifa mai multe opțiuni.

Cei mai mulți dintre elevi 82,6% au discutat despre alegerea traseului educațional cu părinții, iar 39,6% cu prietenii, în detrimentul consultării cu diriginții, profesorii clasei sau profesorul consilier școlar.
Cu privire la alegerea făcută, 92% dintre respondenți au declarat că beneficiază de susținerea părinților cu privire la parcursul lor educațional.

Elevii au avut ocazia să propună specializări pentru oferta de școlarizare a anului 2025-2026. Opțiunile care nu se regăsesc în oferta actuală de școlarizare, dar care au fost propuse de către elevi sunt:
- Științe ale naturii – intensiv biologie
- Științe ale naturii – intensiv chimie
- Științe ale naturii – bilingv spaniolă
- Științe ale naturii – bilingv engleză
Studiul urmărește să exploreze tendința elevilor în alegerea traseului educațional dar și interesele nevoile factorii de influență care i-au determinat să facă alegerile respective.
Din acest studiu s-a ajuns la concluzia că un punct forte în alegerea traseului privind cariera profesională îl reprezintă faptul că elevii, îndrumați de către profesorii consilierii școlari în colaborare cu profesorii diriginți, prin activitățile de orientare școlară și profesională desfășurate atât la clasă cat și în cabinetele de asistență psihopedagogică, au învățat să se informeze și să valorizeze în primul rând aptitudinile și interesele personale atunci când iau o decizie.
La realizarea studiului au participat profesorii consilieri școlari din licee și școli gimnaziale, conform rețelei de asistență psihopedagogică aprobată de Inspectoratul Școlar Județean Brăila: Costache Tatiana, Condei Daniela, Cărbunaru Săndica, Cristina Nazare, Pencu Anamaria.
Prelucrarea datelor a fost realizată de profesorii consilieri școlari: Vasile Adrian, Zgardan Monica, Pencu Anamaria și Nazare Cristina.