Pe rând, liberalii au atras atenția asupra procedurilor prin care s-a făcut informarea cu privire la angajatul din cadrul Direcției de Strategii, care a fost testat pozitiv. Începând cu prefectul ”apolitic” și continuând cu conducerea PNL Brăila, aceștia l-au acuzat pe primar de mușamalizare, de implicare în trafic de influență și gestionarea unor sarcini care nu vizau instituția pe care o conduce.
De cealaltă parte, primarul a dat publicității un Ordin comun, al Ministerului Sănătății și Ministerului Afacerilor Interne care arată că procedurile au fost respectate în acest caz.
”Având în vedere afirmațiile false ale unor persoane afiliate politic, vă transmit pentru clarificare un Ordin comun, al Ministerului Sănătății și Ministerului Afacerilor Interne, care confirmă respectarea procedurilor legale la Primăria Municipiului Brăila.
Mulțumesc celor două ministere pentru confirmarea procedurilor îndeplinite corect la Primăria Brăila!”, a declarat primarul Marian Dragomir.
Ce spune ordinul:
”MINISTERUL SĂNĂTĂȚII nr. 874 din 22 mai 2020
MINISTERUL AFACERILOR INTERNE nr. 81 din 22 mai 2020
ORDIN privind instituirea obligativității purtării măștii de protecție, a triajului epidemiologie și dezinfectarea obligatorie a mâinilor pentru prevenirea contaminării cu virusul SARS-CoV-2 pe durata stării de alertă
Art. 1. — Pe durata stării de alertă, în spațiile publice închise, spațiile comerciale și la locul de muncă se instituie obligativitatea purtării măștii de protecție, în condițiile și cu respectarea Instrucțiunilor generale privind măsurile de igienă, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. — Pe durata stării de alertă se instituie obligativitatea instituțiilor și autorităților publice, operatorilor economici și profesioniștilor de a organiza activitatea astfel încât să se asigure la intrarea în sediu efectuarea triajului epidemiologie și dezinfectarea obligatorie a mâinilor, în condițiile și cu respectarea Instrucțiunilor generale privind măsurile de igienă, prevăzute în anexă.
ANEXĂ
INSTRUCȚIUNI GENERALE privind măsurile de igienă
I. Portul măștii
1. Obligații la nivelul angajatorului/conducătorului instituției:
a) angajatorul va lua măsuri pentru elaborarea propriilor proceduri pe baza evaluării de risc pentru fiecare angajat, în funcție de programul de lucru, specificul activității desfășurate, structura organizatorică, structura incintei;
b) medicii de medicina muncii vor face evaluarea de risc și vor stabili condițiile purtării măștii pentru angajați;
c) responsabilul cu securitatea și sănătatea în muncă va face instruirea angajaților în ceea ce privește securitatea și sănătatea în muncă (SSM).
2. Măsuri generale:
Masca trebuie purtată în orice spațiu public închis, spații comerciale, mijloace de transport în comun și la locul de muncă, pe toată durata prezenței în aceste spații.
În funcție de evaluarea riscului, efectuată de medicul de medicina muncii al unității, pot exista unele excepții, astfel:
a) angajatul este singur în birou;
b) persoana suferă de boli care afectează capacitatea de oxigenare;
c) persoana desfășoară activități fizice intense și/sau în condiții de muncă solicitante (temperaturi ridicate, umiditate crescută etc.);
d) prezentatorii TV și invitații acestora, cu condiția respectării distanței de 3 metri între persoane;
e) vorbitorii în public, în spații interioare, cu condiția respectării distanței de 3 metri între aceștia și alte persoane, doar în cazul în care nu se află mai mult de 16 persoane în incintă;
f) copiii cu vârsta mai mică de 5 ani.
3. Utilizarea corectă a măștilor:
a) Măștile sunt eficiente dacă sunt folosite în combinație cu curățarea frecventă a mâinilor cu soluție pe bază de alcool sau cu apă și săpun.
b) înainte de a pune masca, mâinile trebuie igienizate (cu soluție pe bază de alcool sau cu apă și săpun). Masca trebuie să acopere atât gura, cât și nasul.
c) Masca trebuie schimbată o dată la 4 ore și ori de câte ori masca s-a umezit sau s-a deteriorat.
d) Masca nu se atinge în timpul purtării; în cazul atingerii măștii, mâinile trebuie igienizate (cu soluție pe bază de alcool sau cu apă și săpun).
e) După folosire, masca se aruncă imediat, într-un coș de gunoi, preferabil cu capac, urmată de igienizarea mâinilor.
f) Nu se recomandă reutilizarea măștilor medicale.
g) în cazul apariției febrei, tusei și strănutului, purtarea măștii este recomandată în orice circumstanță (de exemplu, în spațiile deschise, la domiciliu).
II. Triajul la intrarea într-o incintă a instituțiilor și autorităților publice, operatorilor economici și profesioniștilor
Pentru personalul angajat:
1. La intrarea într-un sediu sunt obligatorii triajul epidemiologie și dezinfectarea mâinilor.
2. Triajul epidemiologie nu implică înregistrarea datelor cu caracter personal și constă în:
a) măsurarea temperaturii prin termometru noncontact (temperatura înregistrată nu trebuie să depășească 37,3°C), la care se poate adăuga marja de eroare prevăzută în prospectul dispozitivului;
b) observarea semnelor și simptomelor respiratorii (de tipul: tuse frecventă, strănut frecvent, stare generală modificată);
c) în cazul în care temperatura înregistrată depășește 37,3°C, se recomandă repetarea măsurării temperaturii, după o perioadă de 2—5 minute ce repaus;
d) dacă se constată menținerea unei temperaturi peste 37,3°C sau/și prezența altor simptome respiratorii, persoana este trimisă pentru consult la medicul de familie;
(i) dacă persoana se încadrează în definiția de caz suspect COVID-19, medicul de familie îi va recomanda testarea;
(ii) nu se încadrează în definiția de caz suspect COVID-19, medicul de familie va orienta diagnosticul către altă afecțiune.
3. Persoanele cu funcție de conducere din fiecare unitate (șefii de structură) au responsabilitatea de a dispune triajul observațional al angajaților din subordinea directă.
Medicul de medicina muncii:
a) are obligația monitorizării stării de sănătate a angajaților;
b) va face instruirea angajaților în ceea ce privește SSM (securitatea și sănătatea în muncă);
c) va realiza o evaluare a riscului pentru a decide dacă sunt și alte zone unde nu este obligatorie masca.
Pentru alte persoane decât personalul angajat:
a) Intrarea într-o incintă este permisă doar pentru persoanele care, în mod rezonabil, au motive justificate de a se afla în acea incintă.
b) în cazul în care este necesară doar predarea unor documente, colete etc., aceasta se va realiza în afara incintei, direct persoanei căreia îi sunt destinate, cu respectarea măsurilor de precauție.
c) Dacă este necesară intrarea în incintă, sunt obligatorii triajul epidemiologie și dezinfectarea mâinilor.
Triajul epidemiologie nu implică înregistrarea datelor cu caracter personal și constă în:
a) măsurarea temperaturii prin termometru noncontact (temperatura înregistrată nu trebuie să depășească 37,3°C);
b) observarea semnelor și simptomelor respiratorii (de tipul: tuse frecventă, strănut frecvent, stare generală modificată).
În cazul în care temperatura înregistrată depășește 37,3°C, se recomandă repetarea măsurării temperaturii, după o perioadă de 2—5 minute de repaus.
Dacă se constată menținerea unei temperaturi peste 37,3°C sau/și prezența altor simptome respiratorii, persoanei nu i se permite accesul în incintă.
Dacă temperatura înregistrată nu depășește 37,3°C, iar persoana nu prezintă alte simptome respiratorii, i se permite accesul doar însoțită de către o persoană din sediu și după înregistrarea biroului/camerei/departamentului unde va merge”.