Asociaţia Internaţională a Transportatorilor Aerieni (IATA) a anunţat că volumul de pasageri din avioane a scăzut cu 89 la sută în februarie 2021 faţă de perioada similară a anului 2020.
“Transportul aerian de pasageri pe plan global a înregistrat în februarie un declin de aproape 89% şi nu vedem semne de redresare în actualul mediu”, a afirmat Willie Walsh, noul directorul general al IATA, citat de Agerpres.
Pilotul Cezar Osiceanu a vorbit pentru DCNews despre această situație critică.
“Există următoarea problemă. În principiu, în 2020, faţă de 2019, 90 la sută din numărul zborurilor zilnice la nivel global au căzut. Din 100.000 de zboruri zilnice, mai erau doar 10.000. În aviaţie, luna februarie este cea mai proastă, pentru că se circulă cel mai puţin. În luna februarie, într-adevăr, din cauza restricţiilor de peste tot, s-a înregistrat această scădere. Dar de multe ori se face confuzie între numărul de avioane care au zburat şi numărul de pasageri înregistraţi”, a declarat Cezar Osiceanu pentru DC NEWS.
Când îşi revin zborurile la nivelul de dinaintea pandemiei
IATA a prognozat o revenire lentă a traficului aerian, urmând ca abia în 2024 să fie înregistrat un nivel de trafic similar cu cel de dinainte de criză, iar anul următor numărul pasagerilor va fi cu 30% sub nivelul din 2019.
“Dacă iniţial au fost 2 companii în Europa care au încercat să repornească totul şi s-au păcălit, având pierderi grele de tot, în momentul de faţă au început să se redeschidă toate conexiunile. Noua Zeelandă şi Australia au deschis conexiunile, Israel cu Emiratele Arabe Unite la fel. Au început să fie rechemaţi piloţii marilor companii. Încet, încet, se estimează că în jurul datei de 15 iunie, 1 iulie probabil, se vor relua mare parte dintre zboruri. China şi-a restabilit cam în proporţie de 70 la sută traficul aerian, dar bazat doar pe curse interne. Estimarea IATA nu este nici realistă, nici nerealistă. Nu există nici cifre care să ateste asta, nici cifre care să conteste”, a mai spus pilotul.
Certificatul de vaccinare, soluţie pentru creşterea numărului de pasageri?
Recent, Asociaţia Internaţională a Transportatorilor Aerieni a anunţat că la mijlocul lunii aprilie va fi lansat pe o platformă Apple un permis de călătorie digital pentru rezultatele testelor COVID-19 şi certificatele de vaccinare, ceea ce va ajuta la facilitarea călătoriilor internaţionale.
Pilotul Cezar Osiceanu scoate în evidenţă mai multe probleme pe care le-ar aduce un asemenea document.
“În primul rând, e o problemă de drept. Pentru că un astfel de document implică încălcarea unor drepturi ale omului, printre care restrângerea dreptului de circulaţie. Pe de altă parte, se pun mai multe întrebări: cine face acel document, cine îl eliberează, unde e valabil, cine îl recunoaşte? Americanii, spre exemplu, au zis că nu recunosc acele documente, anumite state au zis clar că nu.
Vorbim de o restartare a aviaţiei mondiale, în mod cert. Ca pasager, sincer să fiu, nu prea ştiu unde aş putea să mă poziţionez, pentru că fiecare ţară vrea altceva şi face altceva acum”, a mai spus Cezar Osiceanu.